نقض حقوق توسط پزشکان ممکن است شامل عملکرد نادرست، اعمال غیراخلاقی، یا عدم احترام به حریم شخصی بیماران باشد. امام خمینی به این نوع رفتارها پاسخ تند میدهد و تاکید داشته که هیچ یک از فرد دارای حق نسبت به دیگری در این موضوع ندارند و همه باید به انصاف و دقت به بیماران خدمت کنند. به طور کلی، احترام به حقوق بیماران و انجام مسئولیتهای مهندسی پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است.