نقل مکان زندان الکاتراز به کالاف موبایل یکی از اتفاقات مهم در تاریخ ایران بود. در سال 1972، زندانیان سیاسی این زندان، که جزو بزرگترین زندانهای سیاسی در ایران بود، به زندان کالاف موبایل منتقل شدند. این انتقال باعث تغییر شرایط زندانیان و همچنین تداوم فعالیتهای سیاسی آنها شد. این حادثه نشاندهنده نبرد مداوم میان معترضان و رژیم شاهنشاهی ایران بود و نقطه عطفی در تاریخ مقاومت سیاسی در این کشور محسوب میشود.